قدرت ایران ایرانی پرسپولیس پرسپولیس

قدرت: ایران ایرانی پرسپولیس پرسپولیس مهدی طارمی دروازه بان تیم ملی ایران اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری دفتر موسیقی دیگر اجازه بازخوانی آهنگ‌های قدیمی را نمی‌دهد

بهاره میرزاآقا می‌گوید: ظاهرا شورای شعر دفتر موسیقی دیگر مجوز بازخوانی نمی‌دهد و شعرِ آهنگ‌های پاپ قدیمی را دیگر نمی‌شود بازخوانی کرد مگر قطعاتی که قبلا مجوز اج

دفتر موسیقی دیگر اجازه بازخوانی آهنگ‌های قدیمی را نمی‌دهد

دفتر موسیقی دیگر اجازه بازخوانی موزیک های قدیمی را نمی دهد

عبارات مهم : قطعات

بهاره میرزاآقا می گوید: ظاهرا شورای شعر دفتر موسیقی دیگر مجوز بازخوانی نمی دهد و شعرِ موزیک های پاپ قدیمی را دیگر نمی شود بازخوانی کرد مگر قطعاتی که قبلا مجوز اجرایشان صادر شده است باشد.

به گزارش ایلنا، بهاره میرزاآقا (ناموسی) خواننده موسیقی سنتی و پاپ و نوازنده پیانو و سه تار قرار است روز جمعه ۱۲ مرداد همراه با گروه نوشه به سرپرستی نیوشا بریمانی در تالار وحدت روی صحنه برود. گروه نوشه به رغم سابقه حرفه ای سرپرست و هر یک از نوازندگانش؛ با قرار گرفتن احسان کرمی (بازیگر سینما، تلویزیون، تئاتر، مجری و خواننده) در کنارش بود که بیش از پیش دیده شد و فروردین ۹۷ نیز با خوانده شدن تیتراژ سریال نوروزی «هیات مدیره» به وسیله احسان کرمی تصویر سرپرست این گروه، نیوشا بریمانی در حال نواختن کمانچه بیش از پیش به چشم آمد.

از گرانی تولید قطعه تازه و نبود جایی جهت انتشارش تا مصائب بازخوانی
میرزاآقا در مورد قطعاتی که در کنسرت ۱۲ مرداد اجرا خواهد کرد، گفت: چون زن ها اجازه انتشار آنچه را می خوانند جز در قالب اجرای زنده در کنسرت هایشان جهت زن های دیگر ندارند در نتیجه ساخت قطعات تازه برایشان به صرفه نیست. شما تصور کنید که جهت هر قطعه حداقل باید ۱۰، ۱۵ میلیون تومان خرج کنید و بعد فضایی جهت تبلیغ در مورد آن یا انتشارش در اختیار ندارید و باید تا گرفتن نوبت اجرا جهت خواندنش در کنسرت منتظر بمانید. بعد هنگامی که این هزینه برنمی گردد، انجام دادنش از نظر اقتصادی درست نیست.

گزینه بعدی خواندن قطعات نوستالژیک است که پیش تر به وسیله خواننده دیگری اجرا شده است هست. در این زمینه هم، شما با هر کیفیتی که بازخوانی را انجام دهید باز با خواننده اولیه مقایسه می شوید و بسیار خواهید شنید که خواننده اولیه آن تصنیف یا ترانه را بسیار بهتر از شمای نوعی اجرا کرده است و شما آن اثر را که کاری ماندگار بوده هست، تکرار کرده اید. طبیعتا حساب خوانندگانی چون سرکار زن سیمین غانم که خودشان صاحب ترانه های نوستالژیکی چون «گل گلدون» هستند و کارهای خودشان را می خوانند، از دیگران جداست.

این خواننده موسیقی سنتی و پاپ ادامه داد: در مورد ما که خوانندگان این سوی انقلابیم اوضاع بسیار دشوارتر هست، ما باید مخاطب را جذب کنیم بی آنکه اجازه داشته باشیم صدایمان را منتشر کنیم یا جایی را داشته باشیم که بتوانیم اعلام کنیم فلان ترانه تازه را خوانده ایم. من اگر ترانه ای تازه بخوانم، کجا بگذارمش؟! مخاطب از چه مسیر قانونی آن را بشنود که بعد ترغیب شود و به کنسرتم بیاید؟! آیا باید توقع داشته باشم که چشم و گوش بسته و بدون شنیدن هیچ نمونه کاری از من، بلیت بخرد و به سالن بیاید؟! تنها مُبَلِغ های ما اطرافیانمان و نزدیکانمان هستند، دوست، فامیل، آشنا و… که صدایمان را مستقیم می شنوند و بعد هم مخاطبینی که بلیت تالار وحدت یا فرهنگسرای نیاوران را، تنها سالن هایی که بانوان می توانند در آن ها روی صحنه بروند، می خرند و به سالن می آیند.

برای من بسیار پیش آمده است که در آخر کنسرت تماشاگرانی با تعجب می پرسند تو تا به حال کجا بودی؟! من ۲۰ سال است که دارم می خوانم ولی یکی، دو سال است که کمی دیده شده است ام و در جواب تا به حال کجا بودی؟! چه می توانم بگویم جز اینکه بوده ام ولی فضایی نداشته ام که بتوانم صدایم را به گوش شما برسانم! من از ۱۸، ۱۹ سالگی می خوانم و الان ۴۱ سالم هست. در این سن باید بازنشسته می شدم ولی بعد از ۹ یا ۱۰ کنسرت تازه یک سال است که توانسته ام در تالار وحدت روی صحنه بروم و آنهم به همت گروه خوبی بوده که در کنارم داشته ام.

مجوزی که دیگر جهت بازخوانی قطعات قدیمی صادر نمی شود
میرزاآقا بار دیگر با بازگشت به این عنوان که چه قطعاتی را در کنسرت ۱۲ مرداد خواهد خواند، گفت: ما چند قطعه را جهت دریافت مجوز بازخوانی در کنسرت مان به شورای شعر دفتر موسیقی ارائه دادیم ولی گفتند این شورا دیگر اجازه بازخوانی نمی دهد. گفتند ظاهرا دیگر قرار است مجوز بازخوانی ندهند و شعرِ موزیک های پاپ قدیمی را دیگر نمی شود بازخوانی کرد مگر قطعاتی که قبلا مجوز اجرایشان صادر شده است باشد که در واقع می توان در قالب تمدید کنسرت های قبلی روی صحنه بردشان. بعد ما ناچاریم کنسرت های پیش رویمان را به اسم تمدید کنسرت های قبلی اجرا کنیم.

او ادامه داد: این جهت من غصه ای بزرگ هست. چندمین بار است که همین موزیک ها را در کنسرت مان اجرا می کنیم و از خودم می پرسم اگر مجدد این ها را تکرار کنیم مخاطبمان دلسرد نمی شود و بازهم می آید؟! از آن سو اگر بخواهیم قطعه تازه بسازیم و قطعات جدیدِ ساختِ خودمان را بخوانیم و نوستالژیک نخوانیم باید کلی هزینه کنیم و بعد چیزی را که جهت ساختنش هزینه کرده ایم، کجا تبلیغ کنیم و چه کسی بشنود جز مخاطبی که جهت تماشای کنسرت مان بلیت می خرد و به سالن می آید؟! بعد چه کار کنیم؟ اصلا تلاش کنیم؟! موسیقی را بگذاریم کنار؟! ادامه دهیم؟! بخوانیم؟! نخوانیم؟! هزینه کنیم؟! نکنیم؟!

میرزاآقا تصریح کرد: من آنقدر بلاتکلیفم و آنقدر فکر و خیال در سرم است که نمی دانم باید چه کار کنم. هنگامی که مجوز اجرای قطعات تازه جهت بازخوانی نمی دهند باید همان قبلی ها را تکرار کنیم و می شود کنسرت تکراری! جامعه نشانه ما، جامعه مخاطبمان چند نفر است؟! روی چه درصدی از افراد جامعه می توانیم به عنوان مخاطب حساب کنیم و این ها چند بار حاضرند یک چیز تکراری ببینند؟! آن هم در شرایطی که همه به دنبال چیزهای نو هستند.

وقتی اجازه بازخوانی قطعات نوستالژیک را به ما نمی دهند مشکلاتمان را بسیار زیاد از قبل می کنند. این قانون حتی اگر در مورد خوانندگان مرد است نباید مشمول بر حال زن ها بشود، چون زن ها نمی دانند اگر این کار را نکنند و به جایش قطعه تازه بسازند، کجا منتشرش کنند و کجا در معرض دید بگذارندش؟! جهت مصوب کردن چنین قوانینی باید کمی زیاد تامل کرد و جوانب متفاوت ماجرا را دید. مگر اینکه نیت ارزش این باشد که زن ها را جهت هر لحظه از عرصه موسیقی از بین بردن کنند.

این خواننده زن توضیح داد: ما به عنوان نمونه مجوز ۳۰ قطعه را داریم و حالا هی باید همان ها را بخوانیم و همان ها را تمرین کنیم و با همان ها روی صحنه برویم. اجرای گروه نوشه به سرپرستی نیوشا بریمانی در تاریخ ۱۲ مرداد، قرار بود با قطعات تازه برگزار شود که اعلام کردند نمی شود و ما چون نوبت رزرو کرده بودیم، ناچار شدیم در قالب تمدید کنسرت های قبلی برنامه ریزی کنیم. با احتساب این توصیه که فقط تنظیم ها کمی عوض شده است است و همین طور نوازنده ها.

ولی تا چند بار می شود این کارها را کرد؟! خیلی ها زنگ می زنند و می پرسند قیمت بلیت چند است و چند و چون اجرا چطور است و هنگامی که می پرسند بازهم همان قطعات است؟! من با شرمندگی ناچارم بگویم بله! همان است با یک سری تغییرات جزئی. من نمی توانم برایشان توضیح بدهم که مسئله چیست و مجبورم خیلی کلی بگویم انشاالله دفعات دیگر.

شما احسان کرمی را می بینید؟! بعد ما را هم در کنار او ببینید، ما هم هستیم!
میرزاآقا، سرپرست گروه موسیقیِ بانوانِ بهارآفرین در آخر در مورد همکاری اش با گروه نوشه به سرپرستی نیوشا بریمانی گفت: نیوشا بریمانی با خوانندگان زن و مرد زیادی کار کرده هست، هنگامی که که سال گذشته من با او تماس گرفتم و گفتم می خواهم یک گروه بانوان حرفه ای داشته باشم و اگرچه پیش از این کار کرده ام ولی با برندهای زن کار نکرده ام و دوست دارم این اتفاق رخ دهد، نیوشا اول جهت گروه خود من که نامش بهارآفرین هست، ترتیب دو اجرا را، یکی در تالار وحدت و دیگری در فرهنگسرای نیاوران داد و بعد از من پرسید دوست دارم با او در نوشه همکاری کنم؟ و من چون هم خودش را دوست داشتم و هم گروه خوش نام نوشه را، پذیرفتم و گفتم می شود این کار را کرد ولی در شرایطی که آن اجرا صرفا جهت بانوان روی صحنه برود.

این شد که تصمیم گرفتیم نوشه در آن اجراهای خاص مختص بانوان شود که با استقبال مخاطبان هم مواجه شدیم. گروه نوشه با خوانندگان دیگری و از جمله احسان کرمی هم همکاری داشته است و باید بپذیریم که بعد از قرار گرفتن او در کنار این گروه، نوشه بسیار بیش از قبل دیده شد و به علت محدودیت هایی که جهت خوانندگان زن وجود دارد، ضمن احترام به همه توانایی ها و توانایی هایش، باید از شهرت کسانی مانند او استفاده کنیم و به مخاطبانمان بگوییم شما احسان کرمی را می بینید؟! بعد ما را هم در کنار او ببینید. ما هم هستیم!

دفتر موسیقی دیگر اجازه بازخوانی آهنگ‌های قدیمی را نمی‌دهد

واژه های کلیدی: قطعات | کنسرت | موسیقی | خواننده | خواننده | بازخوانی | گروه موسیقی | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs